8 marketing trends voor een succesvol festival of zakelijk event

16 oktober 2016 / By TICSY
festival marketing event

Er zijn een aantal belangrijke veranderingen gaande in de evenementenbranche. Veel veranderingen zijn het gevolg van nieuwe technologieën. Techniek wordt toegankelijker en kan steeds makkelijker op verschillende manieren worden ingezet bij events. Ook marketeers zien steeds meer de waarde in van business events. In dit artikel omschrijven we 8 event marketing trends die je actief moet inzetten voor een succesvol event.

Het gaat om de meerwaarde, de impact, de ROI, het behalen van doelstellingen en het event effectief inzetten als marketing-en-communicatie instrument. Het is de tak van marketing die alle emoties prikkelt en daarmee, zo logisch als wat, het hoogste resultaat geeft. Het zijn vooral de primaire ervaringen die veel impact hebben, in herinnering blijven en voor mensen wezenlijk van waarde zijn. Door de sociale, interactieve en digitale mogelijkheden is de impact hoger dan ooit te voren.

De 8 event marketing trends:

  • Van events naar experiences
  • De emotionele band tussen een merk en consument is belangrijker dan ooit
  • Door het begrijpen van de psychologie kan marketing efficiënter
  • De opkomst van de ROE (Return On Events)
  • Het integreren, koppelen en automatiseren van technologische oplossingen
  • Mobile event apps worden toegankelijker
  • Merken gaan meer budget reserveren voor experience marketing
  • De consument heeft weer meer behoefte aan ‘disconnecten’

1. Van events naar experiences
Het gaat om de beleving en de beleving is niet meer beperkt tot de dag waarop het evenement plaatsvindt. Door nieuwe technologische ontwikkelingen, zoals sociale media en andere digitale tools, is het mogelijk om een een veel uitgebreidere ervaring rondom een evenement te creëren. Deze nieuwe technologieën bieden verschillende extra mogelijkheden voor interactie. Zowel vóór, tijdens als na een evenement door middel van bijvoorbeeld challenges en digitale interactie tools om het event en merken direct in contact te laten komen met de bezoeker. Een unieke kans die actief benut zal worden door middel van de inzet van RFID.

2. De emotionele band tussen een merk en consument is belangrijker dan ooit
De relatie tussen een consument en een merk is belangrijker dan ooit. Door de consument iets te laten ‘ervaren’ waarin zij actief kunnen deelnemen en interactie met het product/merk hebben, verhoog je de merkbekendheid en loyaliteit. Deze ervaring moet je ze bieden omdat de consument overspoeld wordt met informatie. Enkel informatie blijft dus niet meer hangen, daarentegen een ervaring wel.

3. Door het begrijpen van de psychologie kan marketing efficiënter
Het is belangrijk voor marketeers om te begrijpen hoe mensen denken en waarom ze op een bepaalde manier handelen. Deze manier van marketing noemen we neuromarketing. Deze vorm van marketing is helemaal hot en gaat erg ver. Grote bedrijven besteden miljoenen aan onderzoeken omtrent ons reageren en handelen. Wat gebeurd er in onze hersenen en hoe kunnen we dit binnen onze marketing toepassen. Een goed boek wat we je kunnen aanraden omtrent beïnvloeding is het boek ‘Influence’ van Robert Cialdini.

4. Veel marketeers begrijpen het belang van een ROI, maar zijn niet helemaal zeker hoe dit toe te passen op events, de ROE (Return On Events)
Event en festival marketeers leven nog steeds in de veronderstelling dat het zeer moeilijk (of zelfs bijna onmogelijk) is om het succes van een evenement of festival te meten. Echter er zijn een hoop tools en technieken die steeds meer gemeengoed worden en je kunnen helpen om event data te verzamelen, KPI’s te meten, zodat je kunt uitzoeken of het evenement succesvol was of niet. Hierbij ligt de focus actief op het gedrag en besteding van de festival en event bezoeker.

5. Het integreren, koppelen en automatiseren van technologische oplossingen zijn belangrijk om dingen zoals event ROI beter te begrijpen
Het is belangrijk om systemen met elkaar te verbinden, zoals de ticket sales, omzet en informatie over de bezoeker van je events. Door deze informatie tot je beschikking te hebben is het voor elke organisator stukken makkelijker om cruciale beslissingen te nemen. Zowel vooraf alsook realtime tijdens het event. Ook hier speelt een sterke focus op de beleving van de bezoeker een grote rol. Het wordt een must door middel van nieuwe technologieën alle waardevolle informatie direct beschikbaar te hebben op het moment dat je het nodig hebt. Geef hier en hiermee een boost aan de tevredenheid van je bezoeker en de omzet.

6. Event apps worden toegankelijker
De technische mogelijkheden maken het belang van mobiele event apps steeds belangrijker. Met behulp van mobiele apps kan je de ervaring van bezoekers actief verbeteren. Dit kan in iets eenvoudigs zitten zoals het stroomlijnen van het inschrijfproces, maar ook meer complexe zaken zoals in-event interacties en opdrachten kunnen de ervaring verrijken. Zo’n app zorgt ervoor dat je op maat gemaakte content op basis van de individuele behoeftes van de bezoekers kan leveren. Daarnaast kan dit een eventorganisator waardevolle informatie verschaffen en inzicht geven in bijvoorbeeld onderdelen van de ROI. Zie meteen terug wie wat heeft geconsumeerd en ontdek de waarde van informatie over het bezoekersgedrag.

7. Merken gaan meer budget reserveren voor experience marketing
Merken vergroten duidelijk hun focus op event- en experience marketing als onderdeel van hun grotere marketing strategie. Het is de tak van marketing die alle emoties prikkelt en daarmee, zo logisch als wat, het hoogste resultaat geeft. Het zijn vooral de primaire ervaringen die veel impact hebben. Door de sociale, interactieve en digitale mogelijkheden is de impact hoger dan ooit te voren.

8. De consument heeft weer meer behoefte aan ‘disconnecten’
Door tablets, smartphones en andere technische ontwikkelingen zijn we bijna allemaal 24/7 connected. Enerzijds vinden we dit heerlijk, we willen namelijk niets missen, anderzijds worden we er ook wel eens een beetje moe van. We zijn constant met ons mobiel bezig en blijven maar connected, zelfs tijdens het eten. Hierdoor ontstaat er weer meer behoefte aan samen zijn, face-to-face communiceren en in fysiek contact zijn met elkaar.

Ben je van mening dat we iets zijn vergeten? Zie jij nog een trend opkomen die absoluut in deze lijst moet staan? Laat onderaan je reactie achter.

Leave a Comment

*Please complete all fields correctly